روشنگران

ساخت وبلاگ

آخرین مطالب

امکانات وب

ابتدايي درسونه/ لومړی درس: دین څه شی دی؟ سیکولران زموږ څخه کوم دین غواړي؟ (۴)– زردشتیان، د کتابونو متفکر خلک په همدې ډول له مرګ وروسته ژوند باور لري، خو له مرګ وروسته ژوند څنګه دی؟ دوی هم د خپلو پیروانو لپاره جنت او دوزخ ابدي نه ګڼي او په دې باور دي چې د دوزخ خلک به د دنیا د پای ته رسیدو په وخت کې له دوزخ څخه را وایستل شي او له ګناهونو به یې پاک شي. په پاکوالي سره به دوی د نیکو روحونو سره یوځای شي، په ځمکه کې یو نوی دوره پیل کیږي، کوم چې ابدی دی، او په هغه کې د نیکمرغۍ او خوښۍ پرته بل هیڅ بد او مصیبت نشته.-یهودیان د مرګ وروسته ژوند په اړه ورته نظرونه لري. که څه هم په یهودي انجیل کې له مرګ وروسته د ژوند په اړه دقیق معلومات نشته، په تلمود کې ځینې معلومات شتون لري، چې د تورات تفسیر دی. سره له دې، د یهودانو یوې ډلې چې صدوق نومیږي د مړو د بیا ژوندي کیدو عقیده رد کړه؛ ځکه دوی باور درلود چې په خمسه تورات کې د دې مسلې ذکر نه دی شوی. له دې ډلې پرته، پاتې یهودیان د قیامت په اصولو باور لري. له دې سره سره د يهودو يوه ډله په دې عقیده ده چې قيامت د هر چا لپاره دى او بله ډله په دې عقيده ده چې راتلونکى ژوند او اجر د صالحانو او صالحانو لپاره دى او دوى په دې باور دي چې بد او بدکاران به د تل لپاره په جسماني مرګ سره له منځه ځي.– په عیسویت کې هم همداسې ده (یا هغه څه چې په خلکو کې د عیسویت په نوم پیژندل کیږي) دوی هم د مرګ وروسته ژوند باور لري، مګر د مرګ وروسته ژوند څه معنی لري؟ د دوی تفسیر څه دی؟ دوی په دې باور دي چې انسان له مرګ وروسته په دوو محکمو کې راڅرګندېږي، په لومړي قضاوت یا “ځانګړي قضاوت” کې نېک او پاک جنت ته ځي او ګناهګاران سمدستي دوزخ ته لېږل کېږي. خو هغه کسان چې وظيفه يې نه ده مشخصه ش روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 68 تاريخ : يکشنبه 29 مرداد 1402 ساعت: 0:33

درس های مقدماتی/ درس اول: دین چیست؟ سکولاریست ها از ما چه دینی می خواهند؟ (۴)– زرتشتی های شبه اهل کتاب هم به همین ترتیب به زندگی بعد از مرگ اعتقاد دارند اما آن زندگی بعد از مرگ آن ها چگونه است؟ آن ها هم بهشت یا دوزخ را برای پیروان خود ابدی نمی دانند و بر این باورند که جهنمی ها را در لحظه ی پایان جهان از دوزخ بیرون می آورند و از گناهان خود پاک می شوند و پس از تطهیر به ارواح درست کار ملحق می شوند و دور جدیدی روی زمین آغاز می شود که ابدی است، و غیر از خیر و خوشی، در آن هیچ گونه شر و رنجی وجود ندارد.– یهودیان به همین ترتیب درمورد زندگی پس از مرگ دیدگاه هایی دارند. با آنکه در کتاب مقدس یهودیان اطلاعات دقیقی درمورد زندگی پس از مرگ به دست نمی آید اما در تِلمود که تفسیر تورات است مطالبی گفته می شود. با این وجود گروهی از یهودیان به نام صدوقیان عقیده به رستاخیز مردگان را مردود می دانستند؛ چون معتقد بودند که از این موضوع در اسفار خمسه تورات سخنی به میان نیامده است. غیر از این گروه، بقیّه ی یهودیان اصل اعتقادی رستاخیز را باور دارند. با وجود این، گروهی از یهود رستاخیز را از آنِ همه و گروهی دیگر زندگی آینده و پاداش را از آنِ عادلان و نیکوکاران می دانند و معتقدند آدم های بد و شریر با مرگ جسمانی برای همیشه نابود می شوند.– در نصرانیت هم (یا همان چیزی که در میان مردم به مسیحیت مشهور شده) به همین شیوه است، آن ها هم به زندگی پس از مرگ اعتقاد دارند ولی زندگی پس از مرگ آن ها چه معنایی می دهد؟ چه تفسیری از آن دارند؟ آن ها بر این باورند شخص پس ازمرگ در دو دادگاه حضور پیدا می کند، در قضاوت و داوری اوّلیه یا «داوری خاص»، نیکان و پاکان به بهشت می روند و گناهکاران هم سریعاً به جهنم فرستاده می شوند. ام روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 61 تاريخ : يکشنبه 29 مرداد 1402 ساعت: 0:33

حکومت انگلیسی و سکولار پاکستان بعد از حمله'>حمله به خوست اینبار مجاهدین پاکستانی را در ننگرهار مورد حمله قرار دادپس از خوست؛ پاکستان این‌بار در ننگرهار حمله هوایی انجام داد.پهپاد‌ پاکستانی، اسد افریدی، عضو شاخه جماعت الاحرار طالبان پاکستانی را در منطقه لال‌پور ننگرهار هدف قرار داده است.در این حمله دو محافظ افریدی کشته و خود وی شدیدأ زخم برداشته است. + نوشته شده در جمعه ۱۴۰۲/۰۵/۲۷ ساعت 13:58 توسط روشنگر  |  روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 64 تاريخ : يکشنبه 29 مرداد 1402 ساعت: 0:33

مقدماتی بر شناخت صحیح جهاد'>جهاد و اهل جهاد در آیات و احادیث و سخنان اهل فقه (۶)ارائه دهنده : ع. تاجیکیمجاهد کیست؟؟اسامي كه بر مجاهد فی سبیل الله اطلاق می گردد:۱-غازی: در کتاب المعجم الوسیط در تعریف آن آمده است که : غزا العدو غزوا وغزوانا: سار إلى قتالهم وانتهابهم في ديارهم فهو غاز. [۱]یعنی: رفتن به جنگشان (مراد جنگ با کفار) و به زور گرفتن چیزهای چپاول شده در دریارشان پس آن شخص غاز (جهادگران) می باشد. خداوند می فرماید: أَوْ كَانُواْ غُزًّى(آل عمران ۱۵۶) یعنی: یا به جنگ مي پرداختند.قرطبی در تفسیر این آیه می فرماید: يعني غزاة وواحدهم غاز.[۲]یعنی غزات و یکی از آنان غاز (جهادگر) می باشد.و رسول الله در حدیثی متفق علیه می فرماید: عَنْ زَيْدِ بْنِ خَالِدٍ – رضي الله عنه – : أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – قَالَ: «مَنْ جَهَّزَ غَازِيًا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَقَدْ غَزَا، وَمَنْ خَلَفَ غَازِيًا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِخَيْرٍ فَقَدْ غَزَا». [۳]ترجمه: زيد بن خالد – رضي الله عنه – روايت مي كند كه رسول الله – صلى الله عليه وسلم – فرمود: «هركس كه مجاهدي را در راه خدا، مجهز كند (ساز و برگ نظامي اش را فراهم سازد) همانا جهاد كرده است. و هر كس كه خانوادة مجاهدي را بنحو شايسته، سرپرستي نمايد، او نيز جهاد كرده است».۲-جندی: در کتاب لسان العرب آمده است که : الجند: الأعوان والأنصار، والجند العسكر ويجمع على أجناد. [۴]یعنی: سرباز:دوستان و یاوران ،سرباز نظامی و جمع می شود بر اجناد (سربازان) یعنی جمع جند،اجناد می شود.در قرآن آمده است که: {إِذْ جَاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا وَجُنُودًا لَمْ تَرَوْهَا} [الأحزاب: ۹] .ترجمه: بدان گاه كه لشكرها به سراغ شما آمدند ولي ما تندباد را بر روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 35 تاريخ : سه شنبه 24 مرداد 1402 ساعت: 13:03

آیا مسلمان مشرک وجود دارد؟ارائه د هنده : سید نورالدین بخاریمشرک به زبان عامیانه یعنی ابوجهل و ابولهب و امثالهم و الله تعالی به صراحت این دسته از کفار را از سایر کفار جدا کرده است .یعنی مشرکین دسته ای از کفار هستند که تابع قانون هیچ یک از شریعتهای آسمانی نیستند و خودشان برای خودشان قانون درست می کنند و اجازه نمی دهند قانون شریعت الله در امور حکومتی و اجرائی و قوانین جزائی و مدنی و خانوادگی و اقتصادی و آموزش و پرورش و غیره دخالت کند و فقط باید قوانین خودشان باشد.معیار، پذیرش یا عدم پذیرش قانون شریعت الله در امور زندگی و اطاعت کردن از او بوده و هست. حتی باور به شریعت تحریف شده ی الله هم می توانست آن ها را از دایره ی مشرکین خارج کندامروزه به این مشرکین می گویند سکولار همچنانکه به دهری ها می گویند آتئیست و به لوطی ها می گویند دگرباش و هم جنس باز و…. ماهیت یکیه فقط اسم عوض شده .امروزه و با ادبیات امروزین مشرکین یعنی سکولاریستها و مشرک یعنی سکولار. تنها لغت عوض شده و ماهیت یکیه . در مورد جدا بودن کفار مشرک یا سکولار از سایر کفار هم آیه هست هم قول صحابی و هم رای اهل علم . می دانیم که کفار آشکار ۶ دسته هستند : ۱- یهود ۲- مشرکین ۳- مجوس ۴- صابئین ۵- نصارا ۶- مرتدین ???? این یعنی این کفار از هم جدا هستند . الله تعالی این کفار اصلی را از هم جدا کرده . به عنوان مثال مگر نمی بینند که الله تعالی می فرماید:- إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا: مومنین – وَالَّذِينَ هَادُوا : یهودی ها – وَالصَّابِئِينَ : صابئین – وَالنَّصَارَى : مسیحی ها – وَالْمَجُوسَ : زرتشتی ها – وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا : مشرکین/ احزاب/ سکولاریستها – إِنَّ اللَّـهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْق روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 34 تاريخ : سه شنبه 24 مرداد 1402 ساعت: 13:03

غتشاشگران ۱۴۰۱ همگی مزدور دشمنان بودند یا… اغتشاشگران ۱۴۰۱ همگی مزدور دشمنان بودند یا…ارائه دهنده : سارا ….بعضی از رسانه ها در تحلیلات خود دچار اشتباهات بزرگی می شوند؛ هم رسانه های مدافع ملت و هم رسانه های احزاب سکولار و مرتد و دشمنان ملت.رسانه های احزاب سکولار و مرتد خارج نشین می خواهند به مخاطب القاء کنند که اینهایی که به خیابانها ریخته اند از طرفدران ما هستند و…بعضی از رسانه های مدافع ملت هم ناخودآگاه در این دام می افتند و چنین نشان می دهند که اینهائی که داخل خیابانها ریخته اند همگی مزدور اجانب و غیره هستنداما واقعیت این است که دسته هایی از مردم ما خواسته ها و اعتراضات برحقی داشته و دارند اما هرگز راضی به این اغتشاشات نبوده و نیستند و زمانی که اغتشاشات سکولاریستها و سکولار زده ها شروع شد این طیف از مردم ما هرگز وارد خیابانها نشدند.اعتراضات زمانی که در مکانی مشخص برگذار نمی شد در همان قدم اول باعث اختلال در زندگی عادی بخشهایی از مردم شهر شد و چون هدف اصلی اعتراضات نیز گم شده بود و معترضین راه مطالبه گری خود را نیز نمی دانستند به سادگی افراد فرصت‌طلب و اغتشاش‌گر به درون اعتراضات نفوذ کرده و مسائل دیگری پیش آوردند و اعتراضات را به انحراف کشیدند و خود معترضین توسط همین اغتشاشگران متحمل آسیب مالی و حتی جانی شدند؛ بسیاری از کشته سازی ها از همین معترضین صورت گرفت.با شروع اغتشاشات و نا آرامی های داخلی همیشه فشار بیرونی و تحریم‌های بین‌المللی نیز بر مردم ایران تحمیل شده است و مشکلات اقتصادی که به هر حال می‌توان به‌عنوان یکی از محورهای نارضایتی و اعتراض دسته هایی از مردم قلمداد کرد، نه‌تنها بهبود پیدا نمی‌کند و مشکل اقتصادی حل نمی شود بلکه عموم مردم مجبور خواهند بود به دلیل تحریم روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 37 تاريخ : سه شنبه 24 مرداد 1402 ساعت: 13:03

خاطرات غربت(۶) (قسمتی از سختی های بخشی از غربای اهل جهاد امت، در کشور اشغال شده و دست نشانده پاکستان)ارائه دهنده : مجاهده مهاجر دلیر مردان یکی پس از دیگری به دیدار پروردگار رفتند. قلم ضعیف‌تر از آن است تا از غیرت و شجاعت شهیدان بنویسد. تمام تاریخ اسلام مملو از غیرت دین‌داران مجاهد است.شهدا گلزار بهشت ​​اسلام هستند؛ غنچه‌هایی از بوستان بزرگان امت‌.بعد از شهادت‌ این عزیزان، جنگنده‌های هوایی ناپدید شدند. گرد هم آمدیم و از حال هم پرسیدیم. حال همه خوب بود و فقط همان دو یار به دیار ابدی کوچ کرده بودند.جنگنده‌های تازه‌نفس دیگری آمدند. قبلش فکر می‌کردیم دیگر باز نمی‌گردند اما با نیروی جدید ظاهر شدند. دوربین‌های کشفی محل ما را به سرنشین‌های جنگنده گزارش می‌کرد. بار دیگر جنگ آغاز شد و محل شهدا مورد هدف قرار گرفت.آن‌روز از پا نیفتادیم و تکبیرگویان گلوله‌ها را شلیک می‌کردیم. تک‌تک آن گلوله‌ها برای ما ارزشمند بود. نباید به هدر می‌رفت و باید دشمن را سر به نیست می‌کرد.بمباران شروع شد؛ برای عاشقان شهادت باران رحمت بود. یک برادر دیگر هم جام شهادت را نوشید. عمر، یکی دیگر از دوستانم زخمی شد. در کمین بی‌حال افتاده بود. خون زیادی از او رفته بود. یارای حرکتی نداشت. نفس‌های آخرش بود.در آن اوضاع متشنج با دیدن او یاد خوابش افتادم و قلبم مچاله شد. برایم تعریف کرده بود «خواب دیدم جشن عروسیمه؛ اونم دومین…! دختر کوچولوم داشت گریه می‌کرد، اومدم کنارم و پرسید که بابا چرا ازدواج کردی…؟!»سبحان‌الله! مراسم عروسی‌اش در چنین ماه مبارکی در جنت با حوران سیاه‌چشم برپا شده بود…وقت ظهر شده بود. همچنان دو گروه با شجاعت و برای رسیدن به هدف خود نبرد می‌کردند.وقتی لشکر تعداد کثیری از کشته‌شدگان خود را که چون مورچه‌های روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 59 تاريخ : شنبه 21 مرداد 1402 ساعت: 22:05

امارت اسلامی افغانستان پیشنهاد سازمان امنیتی'>امنیتی آمریکا( c.i.a) جهت تولید نا امنی در دارالاسلام ایران را رد کردحکومت سکولار و دارالحرب آمریکا در نشست دوحه به امارت اسلامی افغانستان پیشنهاد داده در مقابل ناامن کردن ایران، پولهای بلوکه شده افغانستان را آزاد می‌کند.منابع نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده امارت اسلامی در دوحه اعلام کردند نماینده آمریکا در چند دیدار اخیرش با طالبان صراحتاً اعلام کرده که کاخ سفید حاضر است در عوض ایفای نقش ناامن‌کننده ایران از سوی طالبان، بخشی از دارایی‌های افغانستان که پیش از این توسط واشنگتن بلوکه شده را آزاد کند، موضوعی که طالبان به آن پاسخ منفی داده است. + نوشته شده در جمعه ۱۴۰۲/۰۵/۲۰ ساعت 14:19 توسط روشنگر  |  روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 49 تاريخ : شنبه 21 مرداد 1402 ساعت: 22:05

نماینده سابق آمریکا'>آمریکا در امور افغانستان خطاب به مخالفان امارت اسلامی: آمریکا برای محافظت از شما دیگر به افغانستان حمله نخواهد کرد!زلمی خلیلزاد خطاب به سران فراری خارج‌نشین افغانستان:اگر آنها به این تصورند که آمریکا بار دیگر به طالبان حمله کند و نیروهایش را برای محافظت از آنها بگمارد، اشتباه می‌کنند و آن دوره پایان یافته است.مخالفان طالبان با استفاده از عفو عمومی به کابل بروند و با طالبان درباره مسئله حکومت فراگیر و قانون اساسی گفتگو کنند.سخنان خلیل زاد بسیار واضح است و برای طرفهای مختلف جامعه و حتی مسلمین سراسر دنیا پیامهای خاصی را ارسال کرد تا نگرش خودشان را در مورد حاکمیت طالبان واقع بینانه کنند. + نوشته شده در شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۲۱ ساعت 0:39 توسط روشنگر  |  روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 50 تاريخ : شنبه 21 مرداد 1402 ساعت: 22:05

ابتدايي درسونه/ لومړی درس: دین څه شی دی؟ سیکولران زموږ څخه کوم دین غواړي؟ (۳)په هرصورت، ځینې بد پوهان او سیکولر ډیمګوګونه مبهم جملې کاروي چې اوریدونکي یې په اسانۍ نه پوهیږي. دا یو مطلب په ذهن کې لري، د اوریدونکي په ذهن کې بل مفهوم لري چې د پیړیو راهیسې د هغه له عقایدو او نیکونو څخه راغلی دی. مګر دوی د هغه لپاره رڼا نه کوي. ولې؟ ځکه چې دا د دوی زیان دی، او موخه دا ده چې اوریدونکي د ځانګړو موخو لپاره د یوې وسیلې په توګه وکاروي.د دې عمومي کلمو تر څنګ، موږ هغه اصطلاحات ګورو چې یو ځانګړی حالت لري. دا اصطلاحات یا الله تعالی خپلو بندګانو ته وړاندې کړي او یا ښايي پخپله انسانانو د خپل تخصص له مخې پیدا کړي وي. دا ځانګړي اصطلاحات معمولا د خلکو د یوې ځانګړې ډلې لخوا کارول کیږي، د بیلګې په توګه، ځینې اصطلاحات د مسلمانانو لخوا کارول کیږي، ځینې اصطلاحات د سیکولر سوسیالیستانو یا سیکولر لیبرالانو لخوا کارول کیږي او…کارول کیږي، مګر په تدریجي ډول د خلکو په منځ کې کارول کیږي او عمومي او کلتوري کیږي، که څه هم هرڅوک ممکن د هغې په سمه معنی نه پوهیږي، یا یو کلتور د دې اصطلاحاتو ځانګړي پوهه لري او بل کلتور مختلف پوهه لري. لکه:– د اسلام کلمه؛ چې په کلمه کې د تسلیمولو او تسلیمولو، تابع کولو، د حکمونو او ممنوعاتو اطاعت کولو معنی پرته له کوم اعتراض څخه ده، او د قرآن په اصطلاح کې، په عمومي معنی کې، د تاریخ په اوږدو کې د ټولو پیغمبرانو متحد دین بلل کیږي. او په مشخصه معنی دا د رسول الله صلی الله علیه وسلم شریعت دی، خاتم صلی الله علیه وسلم ته ویل کیږي.– د سیکولر کلمه چې د لاتیني ریښې (suecularis) او (sueeculum) څخه اخیستل شوې چې د وخت یا نړۍ معنی لري. خو نن ورځ دا اصطلاح د “آسماني مذهب” په مخ کې د “دنیا” پ روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 47 تاريخ : دوشنبه 16 مرداد 1402 ساعت: 21:39

درس های مقدماتی/ درس اول: دین چیست؟ سکولاریست ها از ما چه دینی می خواهند؟ (۳)با این حال، عده ای از علمای سوء و عوام فریبان سکولار از جملات چند معنائی استفاده می کنند که به راحتی برای شنونده قابل فهم نیستند.این ها یک معنی را در نظر دارند، شنونده یک معنی دیگری را در نظر دارد که برای قرنها از عقاید و گذشتگانش به وی رسیده است؛ ولی برایش روشن نمی کنند؛ چرا؟ چون به ضررشان است، و هدف هم این است که شنونده را به عنوان یک ابزار برای اهدافی خاص وارد میدان کنند و خرجشان کنند.در کنار این لغات عمومی، ما شاهد اصطلاحاتی هستیم که حالت تخصصی دارند. این اصطلاحات را یا الله به بندگانش ارائه داده یا ممکن است خود انسان ها متناسب با تخصصی که دارند تولید کرده باشند. این اصطلاحات تخصصی را معمولاً صنف مخصوصی از انسان ها از آن ها استفاده می کنند، مثلاً بعضی از اصطلاحات را صنف مسلمین استفاده می کنند، بعضی از اصطلاحات را سکولار سوسیالیست ها یا سکولار لیبرال ها و … استفاده می کنند، اما به تدریج در میان مردم مورد استفاده قرار گرفته و حالت عمومیت و فرهنگی به خود می گیرند، هر چند ممکن است همگی معنی دقیق آن را ندانند، یا فرهنگی برداشت خاصی از این اصطلاحات داشته باشد و فرهنگی دیگر برداشت دیگری. مثل:– کلمه ی اسلام؛ که در لغت به معنای تسلیم و گردن نهادن، انقیاد، اطاعت از امر و نهی بدون هیچ گونه اعتراض است و در اصطلاح قرآن، در معنی عام آن به دین واحد تمام پیامبران در طول تاریخ گفته می شود و در معنی خاص آن بر شریعت پیامبر خاتم صلی الله علیه و سلم اطلاق می شود.-لغت سکولار، که از ریشه ی لاتینى (suecularis) و (sueeculum) به معنای روزگار یا دنیا ریشه می گیرد. اما، امروزه به صورت اصطلاحی درآمده است که به جاى «دنیوى»د روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 49 تاريخ : دوشنبه 16 مرداد 1402 ساعت: 21:39

خاطرات غربت(۳) (قسمتی از سختی های بخشی از غربای اهل جهاد امت، در کشور اشغال شده و دست نشانده پاکستان)وقت ظهر هر کسی مشغول کاری بود. یکی به نفل مشغول بود و دیگری به تلاوت. و تعدادی در فضای سبز جنگل قدم می‌زدند. من نیز جزء آن‌ها بودم.شاخه‌ها با نقش و نگار طبیعت و شکوفه‌های ریز سفیدش دلبری می‌کرد. پرندگان با آواز خوش نوایی می‌سرودند. نسیم بوی عطر دل‌انگیز گل‌ها را می‌پراکند، چهره‌های مغموم را شاداب و غم قلب‌های خسته را با خود همراه می‌کرد و می‌برد. در آن طبیعت بکر قدم‌زنان لذت می‌بردیم و بهشت دنیا را سیر می‌کردم.ناگهان هواپیما دشمن بر فراز آسمان به پرواز درآمد. فضا را صدای مهیب پر کرد. قبل از رسیدن دشمن پناه گرفتیم. با صدای گوش‌خراش بمب‌ها دست بر گوش نهادیم. هواپیماهای جنگنده دقایقی را مشغول بمباران بودند. مهماتشان که تمام شد، رفتند.با رفتن آن‌ها سکوت حکم‌فرما شد. از پناهگاه بیرون آمدیم. همه گردهم آمدیم و مشغول نماز شدیم.باز صدای هلی‌کوپترهای دشمن بلند و نزدیک شد. داخل جنگل متفرق شدیم. دوباره باران تیرها شروع شد. خانه‌های زیادی از مردم مظلوم آن روستا مورد هدف قرار گرفتند. هدف آن‌ها ما بودیم که بودن ما لو رفته بود. ولی چون مکان ما نامعلوم بود، خانهٔ مظلومین با خاک یکسان شد.وقتی خبر رسید که مردم روستا اعم از زنان و کودکان زخمی و تعدادی شهید شدند، نفس‌ها در سینه بند آمد. تأسف خوردیم که ای کاش همراه ما سلاحی بود تا جواب خون را با خون و ضربه‌ای کاری به دشمن بدهیم.دیگر ماندن ما در آن روستا صلاح نبود. وسائل اندک خود را جمع کردیم و رفتیم.باران به شدت می‌بارید. هوا سرد شده بود. شب‌هنگام به کوهی دیگر پناه بردیم. سرمای شدید تن ما را می‌سایید. دعا می‌کردیم تا زودتر آفتاب طلوع کند، تا اندک روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 50 تاريخ : دوشنبه 16 مرداد 1402 ساعت: 21:39

زوایای برخورد امروز سربازان امارت اسلامی افغانستان در مزار شریف با بخشی از عزادارن تاسوعا- عاشوراارائه دهنده : سفدر علی مهدوی زادهبرای پی بردن به زوایای دقیق اتفاقات امروز مزار شریف که طی آن دسته هائی از سربازان امارت اسلامی افغانستان به دسته هائی از شیعیان عزارادری که به خیابان اصلی ریخته بودند و در حال قمه زنی و تیغ زنی به خود بودند باید به دو نکته ی مهم دقت داشته باشیم: اول اینکه امارت اسلامی طی سخنان و پیامهای متعدد خاطر نشان کرده است که شیعیان برای انجام تمام مراسمهای خود آزای عمل و امنیت کامل دارند. به عنوان مثال:ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در صحبت با رسانه‌ها اطمینان میدهد که نیروهای امارت اسلامی برای تامین امنیت «ایام محرم» شب و روز تلاش می کنند، تا این مراسم مانند سال گذشته بدون کدام واقعه ناگوار سپری شود، و شهروندان کشور در یک فضای امن مراسم محرم را برگزار کنند.شیخ محمد قاسم خالد، والی کابل در نشستی که به‌منظور تامین امنیت بهتر روزهای عاشورا با مسوولان ارگان‌های مربوطه برگزار شد گفته است، تامین امنیت شهروندان اهل تشیع مسوولیت ما است و این مسوولیت را با ایمان داری انجام می‌دهیم. به شهروندان اهل تشیع اطمینان می‌دهم که امنیت کامل در ایام محرم تامین خواهد شد و آنان می‌توانند مراسم مذهبی شان را در فضای آرام برگزار کنند. وخطاب به مسوولان امنیتی گفته است، در روزهای عاشورا، برای تامین امنیت بهتر هموطنان اهل تشیع و به مکان‌های ویژه آنان توجه کنید و باید به هیچ کسی اجازه داده نشود که به مراسم صدمه وارد کند.مولوی عبدالله سرحدی والی امارت اسلامی در بامیان با حضور در مراسم عید غدیر در مصلی نماز جمعه دره سادات گفت: مکتب امام حسین(ع) را تبلیغ کنید و ترویج دهید.مولوی عبد روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 51 تاريخ : شنبه 7 مرداد 1402 ساعت: 17:12

در حدیثی از پیامبر دیدم که می گوید مردم بر دین حاکمان خود هستند؛ اما می بینیم که در آمریکا و اروپا و روسیه و چین و خیلی از کشورهای دیگر مردم دینی دارند و حکام دینی دیگر و مردم تابع دین حکام خودشان نیستند. «السُّنة» و «أَهْلُ السُّنَّةِ» بودن و «الجَمَاعَة» و «أَهْلُ الجَمَاعَة» بودن، احکام و وظایف (پاسخ به سوالات)س۱۲: در حدیثی از پیامبر دیدم که می گوید مردم بر دین حاکمان خود هستند؛ اما می بینیم که در آمریکا و اروپا و روسیه و چین و خیلی از کشورهای دیگر مردم دینی دارند و حکام دینی دیگر و مردم تابع دین حکام خودشان نیستند. ج: رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: مَنْ مَاتَ بِغَيْرِ إِمَامٍ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً .[۱] یا با لفظ: مَنْ مَاتَ وَ لَيْسَ لَهُ إِمَامٌ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً.[۲] هرکس ‏بمیرد و فاقد امام و رهبر باشد با مرگ جاهلیت مرده است. پس هر شخص مسلمانی نیاز به امام و رهبر و حاکم مسلمانی دارد و اگر نمی خواهد با مرگ جاهلی بمیرد باید اهل جماعت شود؛ اما این جمله که «النّاسُ عَلي دينِ مُلُوكِهِمْ» سخن حقی است اما حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم نیست.[۳] اگر کسی مفاهیم و معانی چهارگانه ی دین را نداند به سادگی در درک این سخن حکیمانه و اکثر مواردی که کلمه ی دین به کار رفته است دچار اشتباه می شود.دین یعنی:۱- قدرت حاکمیت ۲- قانون و برنامه ۳- اطاعت کردن ۴- مجازات و پاداش؛ حالا اگر شما در هر کشوری سکونت داشته باشید در این موارد تابع همان کشور و رهبریت آن کشور نیستید؟ قطعاً هستید. پس هر مردمی در هر سرزمینی که زندگی می کنند این ۴ معنی و مفهوم دین را به حاکم آن جامعه می دهند و در این ۴ معنی و مفهوم دین تابع همان حاکم و حاکمیت و نظام هستند.در تفسیر امام بغوی و امام قر روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 52 تاريخ : شنبه 7 مرداد 1402 ساعت: 17:12

من در …. ایران زندگی می کنم مُلای محله ی ما آشکارا برای احزاب سکولار محلی تبلیغ می کند و طرفدار حاکم شدن سکولاریستهاست، آیا پشت سر این مُلا می توانیم نماز بخوانیم؟«السُّنة» و «أَهْلُ السُّنَّةِ» بودن و «الجَمَاعَة» و «أَهْلُ الجَمَاعَة» بودن، احکام و وظایف (پاسخ به سوالات)س۱۳: من در …. ایران زندگی می کنم مُلای محله ی ما آشکارا برای احزاب سکولار محلی تبلیغ می کند و طرفدار حاکم شدن سکولاریستهاست، آیا پشت سر این مُلا می توانیم نماز بخوانیم؟ج: مُلا و مولوی که ۱- آگاهانه ۲- عمداً ۳- به میل خودش و اختیاری برای قوانین سکولاریستی به جای قوانین شریعت الله تبلیغ می کند منافقی است که منافق بودن خود را آشکار کرده و تبدیل به کافری مرتد شده است؛ و طبعاً با آنکه اقامه نماز پشت سر اهل بدعت جایز است اما اقامه نماز پشت سر کفار جایز نیست. الله تعالی می فرماید: لاَّ یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاء مِن دُوْنِ الْمُؤْمِنِینَ وَمَن یَفْعَلْ ذَلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللّهِ فِی شَیْءٍ إِلاَّ أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَاةً وَیُحَذِّرُکُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللّهِ الْمَصِیرُ ‏(آل عمران/۲۸) مؤمنان نباید مؤمنان را رها کنند و کافران را به جای ایشان به سرپرستی بگیرند، و هر که چنین کند ( رابطه او با الله قطع شده است و بهره‌ای) وی را در چیزی از الله نیست – مگر آن که (ناچار شوید و) خویشتن را از (اذیّت و آزار) ایشان مصون دارید و (به خاطر حفظ جان خود تقیه کنید) – و الله شما را از (نافرمانی) خود برحذر می‌دارد و بازگشت (همگان) به سوی او است.‏این مُلایی که در دارالاسلام ایران زندگی می کند در موقعیتی قرار ندارد که بخواهد از ترس جانش در برابر کفار سکولار تقیه کند بلکه مشمول کسانی می شود که ال روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 50 تاريخ : شنبه 7 مرداد 1402 ساعت: 17:12

صور من عمالة الحكومة السعودية للسکولاریین الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله.أما بعد…فكلما استعرت نار هذه الحرب العالمية بين الإسلام والسکولاریین؛ عجز العملاء عن إخفاء نفاقهم وعمالتهم، وأظهروا المزيد مما كانوا يُبطنون، حتَّى يتميّز الصفَّان إلى فسطاطين؛ فسطاط إيمانٍ لا نفاق فيه، وفسطاط نفاقٍ لا إيمان فيه، {ليحيى من حيَّ عن بيّنة ويهلك من هلك عن بيّنة}.وقد أعلنت جميع حكومات العمالة في بلاد المسلمين انضمامها إلى فسطاط الكفر في هذه الحرب.وكان للحكومة السعودية والحكومة الباكستانية نصيب الأسد من ذلك، وبذلا لهذه الحرب ما لم تبذله أمريكا نفسها، وأعلنت هذه الحكومات العميلة الحرب على الجهاد منذ الحادي عشر من سبتمبر، بعد أن كانت هذه الحرب خفية لا يعلم بها إلاَّ المجاهدون ومن كان قريبًا منهم.واستبقت باكستان والسعودية في إخراج قوائم المطلوبين ومحاولة القبض عليهم وتصفيتهم، وكان آخرها استشهاد المجاهد أمجد فاروقي رحمه الله على أيدي الشرطة الباكستانية، واستشهاد المجاهد عبد اللطيف الخضيري رحمه الله على أيدي الشرطة السعودية.بل بلغ بهؤلاء العملاء؛ أنَّهم أعلنوا علاقاتهم وتنسيقهم للحرب مع العملاء الآخرين.فبالأمس القريب استقبل الطاغوت فهد والطاغوت عبد الله الرئيس الأفغاني العميل حامد كرزاي، في اجتماعات بحثوا فيها سبل العمالة وخدمة الصليب، والتقوا فيها بمن كرر مجد أبيهم في تأسيس دولة تُديرها الأيدي الصليبية في الخفاء أو العلن، ولم يستح الطواغيت من المتاجرة بالقضايا، حتى أعلنوا أنَّ من القضايا التي بحثوها في لقاءاتهم؛ قضية فلسطين التي كانوا هم أول من باعها، وبحثوها مع من؟ مع كرزاي؛ الذي باع أفغانستان وقدم نفسه مطية للأمريكان.وهل يتصور أحد من المسلمين أن فلسطين تعود على يد كرزاي وياسر عرفات روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 53 تاريخ : سه شنبه 3 مرداد 1402 ساعت: 19:11

عبدالسلام ضعیف سفیر امارت اسلامی افغانستان در زمان ملا محند عمر: هیچ عالم دینی مخالف آموزش دختران نیستمولوی عبدالسلام ضعیف، سفیر امارت اسلامی در زمان عمر ثالث در اسلام‌آباد که هم اکنون هیچ مقام و منصبی را نپذیرفته و مشغول کار آموزشی و فرهنگی در بخش خصوصی است می‌گوید که هیچ عالم دین در سراسر جهان مخالف آموزش بانوان در کشور نیست.مولوی عبدالسلام ضعیف بر حل مساله آموزش تاکید می‌کند و از امارت اسلامی می‌خواهد تا در این باره تصمیم جدی بگیرید.سفیر امارت اسلامی عمر ثالث در اسلام‌آباد در این باره گفت: «تاهنوز عالمان جهان به حرمت این مساله یا منع آن چیزی نگفته‌اند، آدم در تقابل با عالمان قرار می‌گیرد این مساله باید حل شود، هرقدر زودتر که امکان دارد حل شود.» + نوشته شده در دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۲ ساعت 22:59 توسط روشنگر  |  روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 57 تاريخ : سه شنبه 3 مرداد 1402 ساعت: 19:11

کفر به طاغوت در دنیای امروز ماارائه دهنده : مولوی رخشانی/ زاهداندر هر کجای قران و سنت صحیح اسمی از طاغوت آمده بود یعنی کافر. پس به زبانی ساده کفر به طاغوت یعنی کفر به کفار.بعد از شیطان، این طاغوتها یا کفار میان انسانها تا روز قیامت ۵ گروه هستند : ۱-الَّذِينَ هَادُوا [یهودی ها] ۲- وَالصَّابِئِينَ[مندائی ها و ستاره پرستان]۳- وَالنَّصَارَىٰ[مسیحی ها] ۴- وَالْمَجُوسَ [زرتشتی ها]۵- وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا[سکولاریستها] (حج/۱۷) و دسته ی مرتدین:مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ (مائده/۵۴) هستند که باید به آنها کفر بکنیم و مرتدین هم معمولاً بعد از ارتداد به یکی از «کفار۵گانه» ی اصلی ملحق می شوند.در اینجا کفر به طاغوت در زمان رسول الله صلی الله علیه وسلم با کفر به طاغوت در زمان ما و تا روز قیامت هیچ فرقی ندارد و هر کسی که ابتدا به تمام این کفار کفر نکند و از قوانین و برنامه های انها دوری نکند به اجماع مسلمین چنین شخصی وارد دایره ی اسلام نشده است.شبهه ای که برای عده ای از مسلمین تولید شده است و عده ی زیادی از مسلمین را دارای عذر به جهل کرده است این است که هنوز نمی دانند معادل امروزی الَّذِينَ أَشْرَكُوا یا مشرکین همان عبارت سکولاریستها است و سکولاریستهای امروزین همان مشرکین در ادبیات قرآنی هستند به همین دلیل مسلمین زیادی مرتکب جهل و اشتباه شده اند.در اینجا هر کسی که «بداند و آگاه باشد» که تمام الَّذِينَ أَشْرَكُوا یا مشرکین یا احزاب یا به زبان امروزین سکولاریستها کافر هستند مثل یهود و نصارا و مجوس و صابئین، اما با این حال آنها را کافر نداند چنین شخصی اصلاً وارد دایره ی اسلام نشده است هر چند نماز و روزه و حج و … را نیز انجام دهد.در دنیا ما هر کسی را شهادتین بر زبان بیاورد و نماز بخوا روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 54 تاريخ : سه شنبه 3 مرداد 1402 ساعت: 19:11

مقدماتی بر شناخت صحیح جهاد'>جهاد و اهل جهاد در آیات و احادیث و سخنان اهل فقه (۳)ارائه دهنده : ع . تاجیکیسنن و مسانید:سنن ترمذی رحمه الله:۳۱-وعنْ عُثْمَان، رضي اللَّهُ عَنْه، قَال: سَمِعْتُ رَسُول اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم يقُول: «رباطُ يَوْمٍ في سبيلِ اللَّه خَيْرٌ مِنْ ألْفِ يَوْمٍ فيما سواهُ مِنَ المَنازلِ » . رواهُ الترمذيُّ وقال: حديثٌ حسن صَحيح.از عثمان رضي الله عنه روايت شده که گفت:استقامت و پايداري يک روز در راه خدا از هزار روز در ماسواي آن از منزل ها بهتر است.۳۲-وعَنْ مُعاذٍ رضي اللَّه عَنْه، عن النبي صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم، قَال: « منْ قاتل في سَبيلِ اللَّهِ مِنْ رَجل مُسلِمٍ فُواقَ نَاقةٍ وجبتْ له الجَنَّة، ومَنْ جُرِحَ جُرْحاً في سبيلِ اللَّه أوْ نكِب نَكبَةً، فَإنَّهَا تجيءُ يَوْمَ القِيامة كأغزَرِ ما كَانَت: لَوْنُهَا الزَّعْفَران، ورِيحُها كالمِسكِ» . رواهُ أبو داود، والترمذيُّ وقال: حديثٌ حسَنٌ صحيحاز معاذ رضي الله عنه روايت است که:پيامبر صلي الله عليه وسلم فرمود: هر مرد مسلماني که بالاي شتر در راه خداي تعالي جهاد کند، (کنايه از کم بودن جهاد است) بهشت بر او واجب مي شود. و کسيکه در راه خدا زخمي شده و يا حادثهء بدي براي او روي دهد، وي در روز قيامت مي آيد، در حاليکه بيشتر از حالت اوليست. رنگ آن زعفران و بوي آن مانند مشک است.۳۳-وعنْ أبي هُريرة، رضِي اللَّه عَنْه، قال: مَرَّ رَجُلٌ مِنْ أصْحَاب رسُولِ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم، بشِعْب فيهِ عُيَيْنَةٌ مِن ماءٍ عَذْبة، فأَعجبته، فَقَال: لَو اعتزَلتُ النَّاسَ فَأَقَمْتُ في هذا الشِّعْب،ولَنْ أفعلِ حَتى أسْتأْذنَ رسُولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم، فذكر ذلكَ لرسُولِ اللَّهِ صَلّى اللهُ ع روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 54 تاريخ : يکشنبه 1 مرداد 1402 ساعت: 15:01

اعلامیه امارت اسلامی در مورد متوقف‌کردن فعالیت‌های سوئد در افغانستانپس از آنکه در کشور سوئد به قرآن کریم؛ کتاب نجات ‌بخش الله جل جلاله توهین شد و اجازه توهین به عقیده مسلمانان داده شد، تا زمانی که از این عمل شوم از مسلمانان طلب عفو نشود، امارت اسلامی به توقف تمامیِ فعالیت‌های کشور سوئد در افغانستان امر می‌دهد، ارگان‌های مربوطه امارت اسلامی موظفند برای تعمیل به این امر عاجل دست به کار شوند.امارت اسلامی افغانستان همچنین از دیگر کشورهای مسلمان می‌خواهد که بعد از این عمل گستاخانهٔ سوئد، در تعامل خود با آن کشور تجدید نظر کنند. امارت اسلامی افغانستان ۱۴۴۴/۱۲/۲۳ ه ق۱۴۰۲/۴/۲۰ ه ش _ 2023/7/11م + نوشته شده در چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ ساعت 15:39 توسط روشنگر  |  روشنگران...
ما را در سایت روشنگران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : rawshangarana بازدید : 53 تاريخ : يکشنبه 1 مرداد 1402 ساعت: 15:01